Old town and nurses quartes - Reisverslag uit Beechworth, Australië van Klaas&Hilda zuiderveld - WaarBenJij.nu Old town and nurses quartes - Reisverslag uit Beechworth, Australië van Klaas&Hilda zuiderveld - WaarBenJij.nu

Old town and nurses quartes

Blijf op de hoogte en volg Klaas&Hilda

14 Januari 2017 | Australië, Beechworth

Zaterdag vertrokken vanuit Canberra richting Beechworth. Zo'n dikke 400 km voor de boeg. Om wat tijd te winnen zijn we niet door de Snowy mountains gegaan aar via de snelweg omdat we hadden gehoord dat Bewchworth een ontzettende leuke stadje was. Onze accommodatie was ook niet alledaags. We hadden een kamer gereserveerd in Linaker Art Deco Nurses Quarters. Een oud 'gekken' gesticht oftewel op zijn Australisch, een Lunatic Asylum. Het oude zusterhuis was omgebouwd in een hotel en ook het hoofdgebouw was een hotel geworden. Het gekkengesticht genoemd Mayday Hills (hoezo Mayday??) werd officieel geopend in 1867. Het was het vierde Lunatic Asylum in Victoria. Het was net ver genoeg van Beechworth om patiënten af te schermen maar dichtbij genoeg voor leveranciers en bezoekers. Er werd gezegd dat door de hoogte van de heuvels dat de wind de geest kon genezen. Maar er werd ook op de oude manier genezen door straight jackets of isolatie kamers. Het vereiste twee handtekeningen om te worden opgenomen maar 6 om ontslagen te worden. Het spreekt voor zich dat vele patiënten er nooit meer weg kwamen. Het zusterhuis (nurses quarters) werd gebouwd in 1937. Voor deze bouw sliepen de zusters in een eigen privé kamer op de afdeling waar ze werkten. Als ze een goede reden hadden mochten ze verhuizen naar het zusterhuis. Na 128 jaar, in 1995 werd het gesticht gesloten en in 2013 door lokale ondernemers gekocht en omgebouwd tot twee hotels. The George Kerferd en Linaker Nurses Quarters. Met een megatuin die door een patiënt Robert Coates werd ontworpen die in 1967 als patiënt werd opgenomen. Dat deze patiënt een professionele tuinarchitect was en in de vijf jaar dat hij daar verbleef aan de tuin heeft gewerkt is tot vandaag de dag nog te zien. Prachtig. Maar er worden ook spooktochten georganiseerd omdat men zegt dat het er een beetje spookt. De kamers waren geweldig met een heerlijk groot bed met krakende lakens. Ik heb in ieder geval heerlijk geslapen. Al kraakte de vloer in de hal wel vaak

• 19 Januari 2017 - 19:00

Evelyn:

Hee Spetters!
    Eindelijk weer tijd gevonden om even bij te lezen...was met kerst blijven steken. Heerlijk om zo de reis door jullie ogen te kunnen volgen,wat een heerlijke trip maken jullie!
    Nog even genieten met volle teugen... de tijd vliegt voorbij zeg